Oct 272017
 

FISA DE CONSERVARE RESTAURARE

 

1.Denumire obiect:     Icoana Maica Domnului cu Pruncul

  1. Autor: Necunoscut

3.Posesor:                      Biserica Giurgeni

4.Datare si stil              Stil bizantin

5.Functie initiala si functie finala

Obiect de cult

– Colectie particulara

6.Valoare  ——–

7.Dimensiuni  120  cmX 80cm X 2 cm

  1. Imagine de ansamblu

    Imaginea icoanei inainte de interventiile de restaurare

    9.Stare de conservare generala

    9.1 Suport

    Suport lemnos tei cu atac activ de carii.

    – Depuneri de praf si grasime

    – Fisura adanca centrala

    -Fisuri fine ale fibrei lemnoase.

    -Multiple lacune provocate de orificiile de zbor ale cariilor.

    Aspect verso, suport lemnos, inainte de interventiile de restaurare.

    Detaliu verso inainte de restaurare

     

 

 

 

 

 

 

 

 

9.2 Strat Pictural- Stare de conservare

Pictura realizata in tehnica bizantina, ulei.

– Murdarie aderenta, praf , fum, grasimi, pe toata suprafata icoanei.

-Depuneri de ceara

– Lacune superficiale si lacune adanci pana la suport ale stratului pictural.

-Strat subtire de preparative, foarte sensibil.

 

– Fisuri ale stratului pictural si ale stratului support.

– Fisura adanca centrala.

-Lacune de dimensiuni mari, datorata pierderii stratului de preparatie si de start pictural.

-Strat pictural exfoliat, pe suprafata extinsa , usor purverulent.

Detaliu icoana inainte de restaurare- Stare de conservare

Detaliu icoana inainte de restaurare- Stare de conservare

Detaliu icoana inainte de restaurare- Stare de conservare

10.Interventii la nivelul suportului

– Curatarea cu solutie alcoolizata a versoului, pentru indepartarea depunderilor de murdarie, grasimi si fum.

– Consolidarea suportului lemnos prin impregnare cu solutie de clei de oase 4%.

– Chituirea lacunelor suportului lemnos cu grund realizat din praf de creta si clei de peste in solutie concentrate 15%.

– Integrarea cromatica a chituirilor

– Fixarea integrarilor si vernisarea versoului cu un strat de protectiv de ceara solida, ce previne degradarea lemnului, previne atacul xilofag si protejeaza lemnul de umiditate.

Aspect verso dupa consolidare , tratament impotriva cariilor, chituirea lacunelor si curatare.

Aspect suport lemnos dupa interventiile de restaurare

  1. Interventii la nivelul stratului pictural

Fixarea stratului de culoare exfoliat cu solutie de clei de peste 8% hartie japoneza prin presare la cald.

Fixarea la cald cu foita japoneza si solutie de clei de peste 8%.

Fixarea la cald cu foita japoneza si solutie de clei de peste 8%.

Consolidarea profilactică a stratului pictural s-a realizat cu o soluţie de clei de peşte 4%, pregătită la cald, în baie de aburi.

 Zonele lacunare s-au curăţit uşor prin degresare cu soluţie de alcool etilic pentru o mai bună aderenţă a soluţiei de clei.

-Curăţirea diferenţiată a stratului pictural. Murdăria aderentă s-a îndepărtat folosind soluţii standard de curăţire pe bază de alcool etilic 90 grade. Datorita stratului foarte gros de clei intarit , curatarea s-a facut la baie de abur prin mentinerea compreselor cu alcool timp de 3 min.

Consolidarea definitiva a stratului pictural s-a realizat cu o solutie de clei de peste 6% aplicata la cald prin pensulare pe toata suprafata stratului pictural.

Chituirea lacunelor superficiale şi profunde ale stratului pictural. S-a folosit o tehnică etapizată de aplicare stratificată a chiturilor pe bază declei de peşte şi praf de cretă purificată. Pregătirea suprafeţei lacunei şi a marginilor acesteia, s-a facut  prin pensularea unei soluţii de clei de peşte 5% pentru o bună aderenţă a chiturilor si aplicarea stratificată a chiturilor pe bază de clei de peşte 15%.

Imaginea icoanei dupa interventiile de curatare a depunerilor si chituirea lacunelor existente.

Imaginea icoanei dupa interventiile de curatare a depunerilor si chituirea lacunelor

Imaginea icoanei dupa interventiile de curatare a depunerilor si chituirea lacunelor

– Integrarea cromatică a chituirilor a completat unitatea imaginii icoanei , redându-i frumuseţea,aceasta s-a efectuat prin retuş cromatic în tehnica ritocco, tratteggio şi velatura cu culori de apă (acuarela), vernisând apoi local integrările cu verni damar şi terebentină 5%.

Detaliu-Imaginea icoanei dupa integrarea cromatica a lacunelor

Imaginea icoanei dupa integrarea cromatica a lacunelor

Imaginea icoanei dupa integrarea cromatica a lacunelor

Imaginea icoanei dupa integrarea cromatica a lacunelor

Imaginea icoanei inainte si dupa restaurare

Inainte de restaurare

Imaginea icoanei dupa restaurare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THEODOROS ART 

ceraselaciuca @yahoo.com

ceraselaciuca@gmail.com

0761040129

 Leave a Reply

(required)

(required)

x
Acest site foloseste cookie-uri. Navigand in continuare va exprimati acordul pentru folosirea cookie-urilor. Detalii AICI.