Oct 142013
 

 

 

1.Denumire obiect:    Maica Domnului cu Pruncul

2. Autor:                        Necunoscut

3.Posesor:                      Silviu Chiru

4.Datare si stil              Stil neobizantin , influenta rusa.

5.Functie initiala si functie finala

Obiect de cult

– Colectie particulara

6.Valoare  ——–

7.Dimensiuni    49 cmX33 cm X1,5 cm

8. Imagine de ansamblu 

Maica Domnului cu pruncul- Icoana sec 19-  Imagine inainte de restaurare.

Maica Domnului cu pruncul- Icoana sec 19- Imagine inainte de restaurare.

Imagine suport lemnos-dupa tratamentul impotriva atacului  xilofag.

Imagine suport lemnos-dupa tratamentul impotriva atacului xilofag.

Imagine suport lemnos-tratamentul impotriva atacului  xilofag.

Imagine suport lemnos-tratamentul impotriva atacului xilofag.

Imagine suport lemnos-dupa tratamentul impotriva atacului  xilofag- CARII DE LEMN

Imagine suport lemnos-dupa tratamentul impotriva atacului xilofag- CARII DE LEMN

 

9.Stare de conservare generala

9.1 Suport

Suport lemnos cu un atac xilofag activ, extins pe toata suprafata versoului, chiar si pe fata icoanei acolo unde a lipsit stratul pictural.

-Lemn de tei ,realizat din doua parti cu pene.

– Orificii de zbor

– Depuneri de praf si grasime

– Fisura adanca centrala la zona de imbinare a celor doua bucati de lemn ale suportului.

-Fisuri fine ale fibrei lemnoase.

 

 

9.2 Strat Pictural

Pictura realizata in tehnica neobizantina, ulei.

– Aureola cu foita de aur pastrata partial.

– Murdarie aderenta, praf , fum, grasimi, pe toata suprafata icoanei.

-Depuneri de ceara

– Lacune superficiale si lacune adanci pana la suport ale stratului pictural.

-Lacune provocate de orificiile de zbor

-Strat subtire de preparative.

– Fisuri ale stratului pictural si ale stratului support.

– Fisura adanca centrala la zona de imbinare a celor doua bucati de lemn ale suportului.

Icoana Maica Domnului cu Pruncul- DETALIU- Inainte de restaurare

Icoana Maica Domnului cu Pruncul- DETALIU- Inainte de restaurare

MAICA DOMNULUI CU PRUNCUL- DETALIU

MAICA DOMNULUI CU PRUNCUL- DETALIU- Inainte de restaurare

10.Interventii la nivelul suportului

Tratament impotriva atacului xilofag active, in doua etape , prin injectarea fiecarui orificiu de zbor si impregnare a lemnului.

– Curatarea cu solutie alcoolizata a versoului, pentru indepartarea de punderilor de murdarie, grasimi si fum.

– Consolidarea suportului lemnos prin impregnare cu solutie de clei de oase 4%.

– Chituirea lacunelor suportului lemnos cu grund realizat din praf de creta di clei de peste in solutie concentrate 15%.

– Integrarea cromatica a chituirilor

– Fixarea integrarilor si vernisarea versoului cu un strat de protective de ceara solida, ce previne degradarea lemnului, previne atacul xilofag si protejeaza lemnul de umiditate.

ASPECT FINAL VERSO DUPA RESTAURARE

ASPECT FINAL VERSO DUPA RESTAURARE

 

ASPECT VERSO- DUPA RESTAURARE

ASPECT VERSO- DUPA RESTAURARE

11. Interventii la nivelul stratului pictural

Consolidarea profilactică a stratului pictural s-a realizat cu o soluţie de clei de peşte 4%, pregătită la cald, în baie de aburi.

 Zonele lacunare s-au curăţit uşor prin degresare cu o soluţie slabă de alcool etilic pentru o mai bună aderenţă a soluţiei de clei.

-Curăţirea diferenţiată a stratului pictural. Murdăria aderentă s-a îndepărtat folosind soluţii standard de curăţire pe bază de alcool etilic, amoniac şi apă stabilite în urma microtestelor de solubilitate, intervenind usor cu bastoncinii cu vata, dupa aplicarea compreselor.Timpul de  actiune este de 1min, deoarece culorile sunt foarte sensibile, in special rosul, dar mai ales foita de aur.

Maica Domnului cu Pruncul- Imagine dupa curatarea partiala a picturii

Maica Domnului cu Pruncul- Imagine dupa curatarea partiala a picturii.

Maica Domnului cu Pruncul- Imagine dupa curatarea partiala a picturii.

Maica Domnului cu Pruncul- Imagine dupa curatarea partiala a picturii.

Maica Domnului cu Pruncul- Imagine dupa curatarea totala a picturii.

Maica Domnului cu Pruncul- Imagine dupa curatarea totala a picturii si dupa chituire.

 

Consolidarea definitiva a stratului pictural s-a realizat cu o solutie de clei de peste 6% aplicata la cald prin pensulare pe toata suprafata stratului pictural.

Chituirea lacunelor superficiale şi profunde ale stratului pictural. S-a folosit o tehnică etapizată de aplicare stratificată a chiturilor pe bază declei de peşte şi praf de cretă purificată. Pregătirea suprafeţei lacunei şi a marginilor acesteia, s-a facut  prin pensularea unei soluţii de clei de peşte 5% pentru o bună aderenţă a chiturilor si aplicarea stratificată a chiturilor pe bază de clei de peşte 15%.

-Chituirea lacunei profunde cu calt si clei de oase, in adancime.

– Integrarea cromatică a chituirilor a completat unitatea imaginii icoanei , redându-i frumuseţea,aceasta s-a efectuat prin retuş cromatic în tehnica ritocco, tratteggio şi velatura cu culori de apă (acuarela), vernisând apoi local integrările cu verni damar şi terebentină 5%.

 

 

Maica Domnului cu Pruncul-  Imagine finala  dupa restaurare.

Maica Domnului cu Pruncul- Imagine finala dupa restaurare.

Maica Domnului cu Pruncul- DETALIU  Imagine finala  dupa restaurare.

Maica Domnului cu Pruncul- DETALIU Imagine finala dupa restaurare.

 

INAINTE DE RESTAURARE

INAINTE DE RESTAURARE

DUPA RESTAURARE

DUPA RESTAURARE

THEODOROS ART

ceraselaciuca@yahoo.com

 

 

 

 

  One Response to “RESTAURAREA UNEI ICOANE- MAICA DOMNULUI CU PRUNCUL- secol 19- Etape de lucru!”

  1. Doamne ‘ajuta!
    Am o intrebare,
    imi puteti va rog spune, cum as putea restaura o icoana, si anume.
    am o icoana pictata pe foita de aur si sa oxidat, apar pete verzi, si bule de aer, cum se restaureaza foita de aur? Sau aia nu se restaureaza?

 Leave a Reply

(required)

(required)

x
Acest site foloseste cookie-uri. Navigand in continuare va exprimati acordul pentru folosirea cookie-urilor. Detalii AICI.